Weet wat de klant bezighoudt met narrow casting

By Hennie Boelens

Je komt op het juiste moment

Narrowcasting is een systeem wat bij steeds meer winkels wordt toegepast. Niet zo heel verwonderlijk want als klant word je graag persoonlijk behandeld. De winkelstraat was tot voorkort een leeglopend fenomeen. Winkels sloten door de crisis en de panden stonden leeg. Tegenwoordig komen er steeds meer nieuwe winkels in deze panden en ze zijn voorzien van schermen. We hebben een paar voorbeelden van dit soort persoonlijke winkelervaringen.

De kledingzaak met een doelgroep

Kledingwinkels hebben steeds vaker een eigen doelgroep. Zo zijn er kledingwinkels die zich richten op mensen die langer zijn dan gemiddeld of kledingwinkels die zich richten op klanten met een maatje meer in de breedte. Dit soort winkels trekken een eigen publiek, en daar wordt op ingespeeld. Aan de wand kunnen beeldschermen hangen waarop modellen te zien zijn die de kleding dragen in een normale situatie. De klant kan zich associëren met het model en zal snel geneigd zijn om de kleding ook eens aan te passen. Een complete set kleding die op deze manier wordt verkocht is goed voor het bedrijfsresultaat van de winkel; het systeem met beeldschermen verdient zichzelf terug.

Ik kom zo bij je

Telefoonwinkels en andere zaken waar apparatuur worden verkocht zijn doorgaans heel drukbezocht. Het personeel is beperkt in aantal en er komen geregeld veel klanten in de zaak die vervolgens lang moeten wachten. Om de wachttijd wat te verkorten worden klanten ‘aan het werk gezet’ in de winkel. Op een beeldscherm kan je alvast informatie vergaren over producten waar je interesse in hebt. Bij het gesprek met de verkoper weet je precies welke informatie voor jou nog ontbreekt. Op het scherm is tevens te zien hoe lang het nog bij benadering gaat duren voordat je door een verkoper zal worden geholpen. Een wachttijd is er niet korter door, maar de klant zal wel het geduld hebben om te wachten.